Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Abbas Attar

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/abbas-attar

Hij vulde de niche tussen fotojournalistiek en kunst

Afp 14b6zu
Abbas Attar
Volledig scherm

Een geschiedschrijver van het heden, zo zag Abbas Attar zichzelf als hij de wereld om hem heen vastlegde. Ook en vooral als die wereld niet zo mooi was. ‘Sorry, het mag mijn land zijn, mijn volk en mijn revolutie,’ zei hij vorig jaar tegen de BBC over een omstreden foto waarin een vrouw op straat wordt mishandeld tijdens de Iraanse revolutie in 1979, ‘ik ben ook journalist, ofwel een geschiedschrijver van het heden. Dat betekent dat ik deze foto wel moet laten zien.’

De Iraanse fotograaf Abbas stierf woensdag 25 april op 74-jarige leeftijd in Parijs. Hij was de ‘godfather voor jongere generaties fotojournalisten’, zei president Thomas Dworzak van Magnum, het fotoagentschap waar hij sinds 1981 voor werkte. ‘Het is met groot verdriet dat we hem verliezen. Moge alle goden en engelen van ’s werelds grootste religies die hij zo gepassioneerd fotografeerde, hem bijstaan.’

Abbas deed decennialang verslag van oorlog en revolutie over de hele wereld; van Iran tot aan Vietnam, Biafra, Bangladesh, Cuba en Zuid-Afrika. Met zijn intense beelden wilde hij een compleet verhaal vertellen, niet slechts één beeld vatten. ‘Mijn foto’s zijn altijd deel van een serie, een essay’, zei hij eens over zijn werk. ‘Elk beeld moet goed genoeg zijn om op zichzelf te staan, maar de meerwaarde is als het deel wordt van iets groters.’

In 1982 verliet hij Iran en koos vrijwillig voor het ballingschap. Hij reisde vanaf dat moment de hele wereld over als fotojournalist. Zijn fascinatie voor religie verloor hij nooit nadat hij had gezien wat de ‘fanatieke’ islam had aangericht in zijn geboorteland Iran. Hij maakte boeken over de opkomst van het islamisme zoals Allah O Akbar: A Journey Through Militant Islam, waarvoor hij 29 landen in vier werelddelen bezocht, en later over het christendom en het boeddhisme.

De rode draad van zijn werk was om ‘het religieuze, politieke en sociale leven in conflictlanden vast te leggen’, zo omschrijft Magnum zijn oeuvre. Volgens het fotoagentschap vulde Abbas de niche tussen fotojournalistiek en kunst. Abbas zelf zei daar vorig jaar over: ‘Ik beschouwde mezelf vroeger meer als een fotojournalist dan als artiest. Niet uit bescheidenheid maar uit arrogantie. Ik vond fotojournalistiek superieur. Nu zie ik dat ik het niet waar is. Ik publiceer weliswaar in kranten en tijdschriften, maar mijn werk gaat veel dieper. Ik laat niet zien wat er gebeurt, ik laat zien hoe ik zie dat de dingen gebeuren.’

Tekst: Carlijne Vos
Foto's: Abbas Attar / Hollandse Hoogte / Magnum Photos

Afp 14b6zu
Abbas Attar
Sluiten
Naar boven













Teheran, 1979. Een aanhangster van de Sjah wordt lastiggevallen door een revolutiegezinde man. Over de foto zei hij tegen de BBC dat hij de foto  als journalist wel 'moet laten zien'. 

Naar boven

Naar boven











Jeruzalem, 1991. Twee generaties chassidische joden. 

Naar boven

Naar boven













Teheran, 1978. Een demonstrant zwaait met de schoenen van een zojuist doodgeschoten kameraad boven zijn hoofd.

Naar boven

Naar boven













Mekka, 1992. Pelgrims van over de hele wereld bidden op de Rahmaberg tijdens de hadj. 

Naar boven

Naar boven













Teheran, 2001. Jonge Iraanse vrouwen in een hippe koffiezaak in Teheran. 

Naar boven

Naar boven













New York, 2003. Tijdens een kerkdienst van de Pinkstergemeente legt bisschop Liston Page zijn hand op het hoofd van een vrouw om haar tegen ziektes te beschermen. 

Naar boven

Naar boven













Belfast, 1972. Omstanders helpen een vrouw na een bomaanslag door de IRA in het centrum van Belfast. 

Naar boven

Naar boven













Teheran, 1979. Een moellah met zijn wapen op de dag dat de Iraanse revolutie werd gevierd. 

Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan