Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Barton van Flymen

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/barton-van-flymen

Rauwe foto's van bekende Nederlanders in de jaren 70 en 80

Volledig scherm

Ach, wat waren ze jong, de latere filmster, de toekomstige voetbalgod, de VVD-coryfee in spe. Fotograaf C.Barton van Flymen legt al decennia lang aanstormend talent vast, maar zijn plaatjes uit de jaren zeventig en tachtig - toen er nog geen manager of agent met fotoshoots gemoeid was - zijn het mooist.

Het was de tijd dat er nog wel eens een volle asbak in beeld stond. Daar keek niemand van op en er was ook geen behoefte om die voor de buitenwereld te verbergen.

Kijk naar het portret van het echtpaar Wiegel. De latere minister van Binnenlandse Zaken en toekomstig politiek mastodont zit aan tafel een brief te lezen, zorgelijk zo te zien. Het is 1975 en zijn vrouw Pien, die een kaaswinkel in Amsterdam had en vijf jaar later bij een auto-ongeluk om het leven zou komen, staat naast hem met een hand rustend op zijn schouder. Er is koffie gedronken. We kunnen net naar buiten kijken; het schemert. En die volle asbak dus, pontficaal voorop in beeld, naast een grote envelop. Het is een schitterend zootje, met als middelpunt, hoe langer je naar de foto kijkt, die liefdevolle hand.

We kunnen rustig zeggen dat dergelijke foto’s niet meer gemaakt worden, niet van aanstormende politieke sterren, niet van acteurs , niet van sporters, die nu in het monumentale Portretten van fotograaf C.Barton van Flymen zijn verzameld. Tegenwoordig schuift er al een snel een manager, een spin doctor, een agent tussen. Weg met die asbak. Om te beginnen.





Sluiten
Naar boven

Naar boven

Marco van Basten, na het
tekenen van een contract
bij Ajax

Naar boven

Monique van de Ven, 1975

Naar boven

Dries van Agt, 1990

Naar boven

Volledig scherm

De in Zuid-Afrika geboren C.Barton van Flymen belandde in de jaren zestig in Amsterdam waar hij de tijdgeest omhelsde als zanger en basgitarist van het bandje The A-cads. In 1968 verkocht hij zijn eerste foto, van een tramongeluk, aan Het Parool. Hij zou gaan werken voor de Volkskrant (als sportfotograaf), de Avenue en de Nieuwe Revu. Hij werd de vaste fotograaf van Boudewijn Buch. Hij kwam overal en had iedereen voor zijn lens. De piepjonge Monique van de Ven in 1975. En in hetzelfde jaarde schitterende Sylvia Kristel, die ook op de cover van het boek terecht kwam.

De jaren zeventig en het begin van de jaren tachtig leveren de mooiste beelden in het boek op, maar dat kon ook liggen aan de verpletterende kracht van de nostalgie. Kijk naar de al even jonge Marco van Basten aan de vooravond van een paar van de mooiste sportieve momenten van dat decennium  en alle daarop volgende decennia, maar dat wisten we toen nog niet.

Wie kent ze eigenlijk nog? Kijk eens naar de schitterende Citroen DS op die foto uit 1971, in een tijd dat ze nog nieuw uit de fabriek rolden. Met cabaretier-grootheid Wim Sonneveld en medewerkers Corrie van Gorp op de achterbank en Willem Nijholt, in bont op de voorbank. ‘Waar is de gulle lach op heden gebleven?’ vroeg Sonneveld zich toen al af in de bekendste conference uit dat programma. Nostalgie is van alle tijden.    

Foto's: C.Barton van Flymen
Tekst: Dick Breebaart

Sluiten
Naar boven

Sylvia Kristel,
ca. 1974

Naar boven

Tante Leen, 1973

Naar boven

Liesbeth List & Jacques Brel, 1971

Naar boven

Willeke van Ammelrooy, 1970

Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan