Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Big Papi

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/big-papi

Volledig scherm

Fotograaf Gilleam Trapenberg (25) maakte een fotoserie van de cultuur in de Caraïben die hij zo goed kent. Het is ook een beetje een zoektocht naar wie hij zelf is.

Op de Caraïben wonen misschien wel de sterkste vrouwen ter wereld, zegt fotograaf Gilleam Trapenberg (25). Een aantal van hen legde hij vast voor zijn fotoserie Big Papi, waarmee hij dit voorjaar afstudeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Big Papi is een serie (analoge) foto’s over mannen en vrouwen in het Caribisch gebied, geportretteerd bij zonsondergangen.

Trapenberg is geboren en getogen op Curaçao en vertrok er als 19-jarige om in Nederland fotografie te gaan studeren. Tijdens zijn studie ontdekt hij dat zijn werk altijd over status en imago gaat.

In zijn serie besteedt hij veel aandacht aan het cliché van de machocultuur in de Caraïben. Ook de amerikanisering van de eilandcultuur intrigeert hem. Hij keek rond bij het populaire honkbal en fotografeerde de grote winkelketens met hun felgekleurde tl-lichten die in rap tempo uit de grond worden gestampt.

In Big Papi komt het allemaal samen.

Drie maanden lang bezocht hij de straten en de stranden van Curaçao, Barbados, St. Vincent en The Grenadines, St. Maarten en St. Lucia, op zoek naar beelden voor zijn serie. Hij fotografeerde altijd tussen vijf uur ’s middags en zeven uur ’s avonds, want dat leverde het perfecte licht van de roze zonsondergangen op die zijn foto’s karakteriseren. ‘Het zijn romantische beelden, een beetje kitsch.’ De gestileerde beelden van bomen en close-ups van uithangborden geven de serie context, zegt Trapenberg: ‘Portretten kun je ontcijferen, de stillevens en landschappen geven ze meer karakter.’

Hij wilde fotograferen wat hij al kende. Trapenberg: ‘Ik laat zien wat er is, maar ik maak er een beeldverhaal van, ik zet het naar mijn hand. Iemand die zijn boot Viagra noemt: dat is natuurlijk gestoord. Als dat geen voorbeeld is van de stereotiepe machocultuur van de Caraïben, dan weet ik het ook niet.’

Zijn onderzoek naar de masculiene beeldvorming, is ook een beetje een zoektocht naar wie hij zelf is als man.

Trapenberg, die ook werk in opdracht maakt voor streetstylemerken als Patta en Converse, gaat nog even door met het project. ‘Ik begin nu pas. Ik heb samen met een vormgever nu één boek gemaakt, maar er komt misschien nog wel een deel twee en drie.’

gilleamtrapenberg.bigcartel.com

Sluiten
Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan