Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

De dieselsmokkelaars van Iran

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/de-dieselsmokkelaars-van-iran

De dieselsmokkelaars van Iran

Volledig scherm

Het grensgebied tussen Iran en Pakistan is het domein van brandstofsmokkelaars. Dagelijks wisselt hier 6 miljoen liter brandstof clandestien van eigenaar. Fotograaf Sadegh Souri won na vier jaar het vertrouwen van de smokkelaars en bracht hun opgejaagde bestaan in beeld.

Armoede, werkloosheid en een kolossaal prijsverschil: ingrediënten voor een bloeiende smokkel tussen Iran en Pakistan. Zes miljoen liter brandstof worden dagelijks clandestien vanuit Iran de grens over gebracht. In Iran dat brandstof zwaar subsidieert kost diesel op het ogenblik ruim 7 eurocent per liter, in Pakistan 62 eurocent, acht keer zoveel. Tel uit de winst.

De Iraanse fotograaf Sadegh Souri had vier jaar nodig om het vertrouwen te winnen van de smokkelaars en hun bij tijd en wijle moeilijke bestaan in beeld te brengen. Soms dachten smokkelaars dat hij voor de politie werkte. Minstens zo vaak had hij last van de grenspolitie, die zijn geheugenkaartjes vernietigde. Altijd had hij back-ups.

De provincie Sistan en Beloetsjistan, die het hele grensgebied vormt, is een van de armste regio’s van Iran. De werkloosheid is enorm. Ook hoogopgeleide jongeren worden verlokt door het snelle geld. De laatste tijd zijn de zaken zo profijtelijk geworden dat ook drugssmokkelaars de markt hebben betreden. Volgens Souri worden meer dan drieduizend voertuigen ingezet voor de grenshandel.

De Iraanse regering heeft muren, prikkeldraad en andere versperringen aangelegd en zelfs grachten gegraven om de smokkel over de weg te bestrijden. In sommige onbegaanbare berggebieden zetten de smokkelaars ezels in om het laatste gedeelte van het traject af te leggen.

Met de Iraanse grenspolitie spelen de smokkelaars een kat-en-muisspel, dat er hard aan toe kan gaan. Zo gauw de smokkelaars het grensgebied binnenrijden, heeft de politie het recht te schieten. In principe op banden, maar geregeld worden ook inzittenden geraakt.

Van de weeromstuit drukken de smokkelaars het gaspedaal onverantwoord diep in. Het is niet ongebruikelijk dat auto’s over de kop slaan en in brand vliegen. Souri schat dat elke maand tien tot twintig mensen op die manier gewond raken of zelfs om het leven komen.

Souri portretteerde Ahmad, een visser die brodeloos was geworden nadat het Hamoun-meer was drooggevallen. Hij werd door de politie in zijn been geschoten, zelfs nog nadat zijn lading smokkelwaar in beslag was genomen. Zijn ezel werd doodgeschoten. Het been moest in het ziekenhuis worden geamputeerd. Souri doet zijn werk om mensen als Ahmad te helpen, tekende de Amerikaanse journaliste Gina Williams op. Hopelijk dragen zijn beelden ertoe bij, vertelde hij, dat zij ander werk vinden en een nieuw leven.

Tekst: Rob Vreeken

Sluiten
Naar boven

Naar boven

'Point zero', de laatste plek bij de Iraanse grens waar het nog is toegestaan om met de auto te komen. Hier wordt de vracht overgeladen op ezels en gaat de reis verder naar Pakistan.

Naar boven

Aslan (12) pompt, in Pakistan, de gesmokkelde brandstof over.

Naar boven

Maryam verloor haar man en twee zoons,
doodgeschoten door de politie.

Naar boven

De smokkelaars vullen bij zonsopgang hun jerrycans;
elke wagen vervoert zo'n tweeduizend liter brandstof.

Naar boven

Tussen 2013 en 2016 zijn zo'n tienduizend ezels ingezet bij de smokkel.

Naar boven

Duizenden ezels sterven onderweg van uitputting.

Naar boven

Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan