Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

de wereld verdrinkt

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/de-wereld-verdrinkt

De wereld verdrinkt

Volledig scherm

Fotograaf Gideon Mendel portretteert slachtoffers van overstromingen over de hele wereld. Hij wil laten zien hoezeer de gevolgen van klimaatverandering iedereen overal treffen.

Ze komen uit alle windstreken en walks of life, de mensen in het water, maar toch lijken ze op elkaar. ‘Ik wilde af van het geijkte narratief van de rampenfotografie: arme, zwarte mensen in de ellende’, zegt fotograaf Gideon Mendel. ‘Ik wil laten zien hoe klimaatverandering een gedeelde kwetsbaarheid teweegbrengt die alle sociale, culturele en nationale grenzen overschrijdt.’

Mendel werd in 1959 geboren in Zuid-Afrika, maar hij werkt al decennia in Londen. Hij verwierf internationale faam als een ‘struggle photogra-pher’ die zich jarenlang verdiepte in de strijd tegen de apartheid en tegen de hiv/aids-epidemie. Sinds 2007 werkt hij aan Drowning World, een megaproject over overstromingen.

Mendel begon het project op een moment in zijn leven dat hij jonge kinderen had, zegt hij telefonisch vanuit Londen. ‘Dan ga je nadenken over de wereld waarin jouw kinderen over veertig jaar zullen leven. En realiseer je je hoezeer zij in de toekomst met de gevolgen van klimaatverandering te maken zullen krijgen.’

Hij zocht een manier om voorbij de documentaire fotografie het thema persoonlijker te maken. ‘Overstromingen zijn een oeroude, bijna bijbelse metafoor voor de overweldigende kracht van de natuur. Tegelijk zijn ze erg van nu. Ze nemen toe door klimaatverandering, zeespiegelstijging, extreem weer. Ik onderzoek de impact die ze op mensen hebben.’

Kern van Drowning World zijn de Submerged Portraits, verstilde portretten van overstromingsslachtoffers. Daarnaast zijn er de series Flood Lines, die documenteert wat water met het interieur van huizen doet, en Water Marks, een verzameling door Mendel tijdens overstromingen opgeviste foto’s van onbekende herkomst die door het water zijn verkleurd.

Het klimaatproject is voor Mendel ook een afscheid van de fotojournalistiek, zegt hij. ‘Dit werk fungeert veel meer in een kunstcontext.’ Video maakt er ook een steeds groter deel van uit. Hij vertrekt de volgende dag naar Japan waar hij een grote installatie wil bouwen, met onder meer videobeelden over vijf kanalen.

Hoe reageren de mensen die Mendel fotografeert? Meestal zijn ze zeer bereidwillig, zegt hij. ‘Ik portretteerde een vrouw in Nigeria wier bakkerij door het water was verwoest. Ik wilde haar 25 dollar geven voor haar tijd, maar zij weigerde. Ik hoef je geld niet, zei ze. Ik wil dat je de wereld laat zien wat er met ons gebeurt.’

Ben van Raaij

Sluiten
Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan