Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Haarsculpturen

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/haarsculpturen

Afrikaanse haarkunstwerken

Volledig scherm

Oude zwart-witportretten van vrouwen met haarsculpturen in Nigeria werden wereldberoemd. Fotografe Medina Dugger raakte onder de indruk en maakte een moderne versie. Een ode aan de oude meester Ojeikere.

Een jonge Amerikaanse fotografe raakt gefascineerd door Lagos, gaat er wonen, maakt daar als eerbetoon aan de vermaarde Nigeriaanse fotograaf J.D. ‘Okhai’ Ojeikere een serie over fantastische kapsels en wint er een onderscheiding mee van het gerenommeerde fotografencollectief Magnum. Zo verging het Medina Dugger.

Ojeikere (1930-2014) maakte meer dan duizend portretten van vrouwen met traditionele en pas bedachte kapsels, hele kunstwerken op het hoofd. Zijn werk hangt in grote musea, zoals in een speciale expositie in het Metropolitan Museum in New York in 2014. In Nigeria wordt hij vereerd als een aartsvader van de Nigeriaanse, breder gezien Afrikaanse, fotografie.

De kapsels staan centraal in zijn zwart-witfoto’s en dat is ook zo in Duggers serie Chroma. Alleen koos zij voor de knallende kleuren van het hedendaagse leven. Maar wie maakte eigenlijk die kunststukken op de hoofden van de modellen? Dugger mailt vanuit Lagos: ‘Voor Chroma werkte ik vooral met één haarkunstenaar, haar naam is Ijeoma Christopher. Zij kon elk ontwerp waarom ik vroeg herscheppen. Ze droomt ervan eens een eigen haarstudio te openen, maar nu bezoekt zij klanten thuis om hun haar te vlechten.’

Voor de bijzondere kledingstukken ging Dugger op bezoek bij Nigeriaanse ontwerpers en labels. Zo kwam ze in Lagos terecht in het bruisende culturele kunstwereldje van de African Artists Foundation en het jaarlijkse festival Lagos Photo.

Net van de academie werd ze uitgenodigd te helpen bij de organisatie van het festival in 2011 en bleef er als een van de curatoren. ‘Ik kwam Ojeikere’s zoon tegen tijdens het fotofestival. Zo heb ik zijn werk ontdekt. Voor ik begon met mijn project heb ik een schitterend naslagwerk over Ojeikere uitgepluisd, met essays en foto’s uit Ojeikere’s archief.’

Ze was getroffen door de traditie van de enorme gevlochten kapsels, sommige als sieraad, andere met een symbolische, religieuze of politieke lading. Ze zag om zich heen in Lagos hoe nu moderne materialen, zoals gekleurde wol en kunststofdraden, worden verwerkt in de hoofdsculpturen. Het werd tijd, besloot ze, voor een update van Ojeikere’s meesterwerk.

Tekst: Wim Bossema

Sluiten
Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan