Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Herbouw oude bouwwerken

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/herbouw

In een wereld van verandering en verwarring klinkt steeds de roep om een terugkeer naar vroeger. We verlangen terug naar een probleemloos verleden. In die trend past ook de wens om oude gebouwen en monumenten te herbouwen.

Nijmegen krijgt eind 2018 aan de Waalkade een vijftig meter hoge donjon, een replica van een toren die hier zes eeuwen stond. In Amsterdam zijn plannen voor het opnieuw bouwen van het Paleis voor Volksvlijt en in Utrecht wil men het oude schip van de Domkerk reconstrueren. Een overzicht van de verschillende plannen.

Naar boven

Hier aan de Waalkade stond in 2005 al een tijdelijke toren (steigerconstructie met doek), maar eind 2018 verrijst op deze plek een 'echte' vijftig meter hoge nagebouwde donjon. 

De replica wekte destijds zoveel enthousiasme - de stellage trok 120 duizend bezoekers in één jaar - dat het plan opkwam om een echte toren van steen te bouwen.


Naar boven

Een toren terugbouwen die al meer dan tweehonderd jaar weg is: Marieke Kuipers, hoogleraar Cultureel Erfgoed aan de TU in Delft, wordt er niet enthousiast van. ‘Je krijgt al gauw een opgepoetste pastiche van het verleden.’

Naar boven

In Utrecht wil men het oude schip van de Domkerk herbouwen. Bij een zware storm in 1674 stortte een deel van de kerk in.

Naar boven

Zo zou het aangebouwde stuk Domkerk er dan uit moeten komen te zien.

Project 2074, een initiatief van de Stichting Voorbereiding Herbouw Schip Domkerk wil het schip met oude technieken herbouwen en –ook op zijn Middeleeuws – de kosten uit donaties van bewoners en bedrijven betalen.



Naar boven

In Amsterdam loopt een campagne om het negentiende eeuwse Paleis voor Volksvlijt te herbouwen dat in 1929 afbrandde.

Naar boven

Op dit moment staat het gebouw van de Nederlandse Bank nog op die plek, maar nu de bank overweegt om haar kluis te verplaatsen, vinden sommigen de tijd rijp om het paleis opnieuw op te bouwen. Dat zou moeten gebeuren op basis van de bouwtekeningen uit de negentiende eeuw.

Naar boven

Het interieur van het opnieuw te bouwen Amsterdams Paleis voor Volksvlijt. 

Naar boven

Sinds 2001 probeert een aantal enthousiastelingen in Vianen de korenmolen te herbouwen die begin van de vorige eeuw in vlammen opging.

Deze complete bouwtekening uit 1691 wordt het uitgangspunt van de herbouwde molen. Wel komt de molen op een andere plek terecht: op de oude locatie staat inmiddels een landhuis.

Naar boven

Waar is de oude ijzeren kadekraan aan de IJsselkade in Kampen gebleven? Gesloopt in de jaren zestig, zo bleek. 

Naar boven

Stichting Kadekraan Campen heeft met behulp van de gemeente geld ingezameld om de negentiende-eeuwse kraan opnieuw te bouwen. Dit jaar moet de exacte replica onthuld worden.

Naar boven

In de meeste gevallen gaat het nog om plannen, maar in Nijmegen is de kogel reeds door de kerk. In 2018 moet de bouw beginnen, begin 2019 moet de 'nieuwe' donjon opengaan voor publiek. De gemeente verwacht 60 duizend bezoekers per jaar. 

Tekst: Mac van Dinther/Thijs van Soest
Foto's: Raymond Rutting, ANP, Project 2074, Kadekraan Kampen, PaleisvoorVolksvlijt.nl

Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan