Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Laatste rustplaats

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/laatste-rustplaats

Laatste rustplaats

Volledig scherm

Voor een aantal gedateerde toestellen is Twente Airport de laatste bestemming. Ze worden daar uit elkaar gehaald. Fotograaf Raymond Rutting legde de ontmanteling van de vliegtuigen vast.


Het protest van omwonenden van Twente Airport laaide de afgelopen jaren herhaaldelijk op: de vrees bestond dat de voormalige luchtmachtbasis getransformeerd zou worden tot een burgerluchthaven. Misschien wel Schiphol-dependance. Met alle (geluids-)overlast van dien.

Nu landen op Twente Airport sinds kort veel grotere toestellen dan er na de openstelling in 1932 ooit zijn geweest, maar overlast is geen onderwerp van gesprek meer. Het zijn er ook maar enkelen, de Airbussen en Boeings die de stilte rondom de in het groen verscholen luchthaven voor even verstoren.

Voor die paar toestellen is het hier de laatste bestemming.

Sinds Twente Airport vorig jaar formeel toch een burgerluchthaven is geworden  in 2008 is de F16 van de luchtmacht er definitief verdwenen  trekt het nieuw gevestigde bedrijf Aircraft End of Life Solutions (AELS) veel bekijks. Die onderneming is gespecialiseerd in het uit elkaar halen van ‘gepensioneerde’ toestellen.

Die in economische zin dan mogen zijn afgeschreven, maar nog altijd veel componenten bevatten die geschikt zijn voor hergebruik. AELS koopt toestellen op, ontmantelt ze, om nog bruikbare onderdelen - na hercertificering - weer door te verkopen. Motoren zitten niet in de koop besloten. Die gaan terug naar de eigenaar of worden overgenomen door een partner.

Driekwart jaar geleden landde het eerste toestel op Twente Airport: een Airbus 340-300 van een Zwitserse luchtvaartmaatschappij. De afgelopen anderhalve maand vlogen vier toestellen naar hun laatste rustplaats in Enschede. Twee Airbussen A340-300 en twee Boeings 747 die jaren dienst hebben gedaan voor Air France en KLM. Het jongste toestel is 18 jaar oud, het oudste 28 jaar.

Voor vliegtuigspotters waren het hoogtijdagen, de dagen waarop het nu vooral stille Twente Airport alsnog met gebulder te maken kreeg. Ook de vele wandelaars in het deels tot natuurgebied getransformeerde luchthaventerrein houden nu vaak even stil: aan het eind/begin van de drie kilometer lange start- en landingsbaan staan de twee Boeings geduldig op demontage te wachten.

Echte bedrijvigheid is er bij hangar 8, een end verderop het thuis van AELS. Daar sleutelt het personeel, onder wie leerling-vliegtuigmonteurs van het Deltion College in Zwolle, aan een Airbus. Zo’n vliegtuig kan in principe binnen zes weken helemaal ontmanteld zijn. Alles gaat volgens een vast patroon om het elektronische systeem van het toestel niet te onderbreken.

AELS hoopt op jaarbasis twaalf toestellen te kunnen ontmantelen. De karkassen worden uiteindelijk opgeknipt, het aluminium gerecycled.

Marcel van Lieshout

Sluiten
Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven
Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan