Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Love hotels Japan

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/love-hotels-japan

Japan barst van de ‘love hotels’, waar je al voor een uurtje ‘rust’ terecht kunt. Het personeel is er discreet. Fotografe Zaza Bertrand legde er het leven vast.

Tekst: Olaf Tempelman
Foto's: Zaza Bertrand

Naar boven

Onwetend zondigt men niet. Onwetend kun je wel in een fijne betaalbare Japanse hotelkamer worden verrast door gekreun bij de buren. Het typische van Japanse ‘love hotels’ is dat hun functie zelden prominent op de gevel wordt aangeduid, en al helemaal niet in het Engels. Toeristen kunnen deze hotels eventueel herkennen aan prijslijsten die afwijken van die in ‘gewone’ hotels.

Naar boven

Naar boven

In een liefdeshotel kun je een kamer behalve voor een nacht ook huren voor een uur ‘rust’ of voor drie uur ‘rust’. Rust: zo heet de koopwaar die hier officieel wordt aangeboden. Het personeel is getraind in discretie en stelt klanten nooit vragen of ze hier goed zitten. Elk jaar weer komt het voor dat onwetende rugzakkers die in een leuk goedkoop hotelletje komen uitrusten worden verrast door onrust van de Japanse klandizie.

Naar boven

Naar boven

Bordelen laten zich doorgaans makkelijker herkennen. Liefdeshotels zijn geen bordelen, maar het is een publiek geheim dat deze rustoorden behalve voor de onbetaalde ook veel voor de betaalde liefde worden gebruikt.  De Belgische fotografe Zaza Bertrand (1986) raakte gefascineerd door deze Japanse faciliteit die inmiddels ook op bescheiden schaal is geëxporteerd naar Zuidoost-Azië en Noord-Amerika.
  
Japanese Whispers heet de selectie uit de beelden die Bertrand maakte in love hotels in vele soorten en maten, van binnen en van buiten.

Naar boven

Naar boven

Liefdeshotels heb je voor alle budgetten en alle smaken, maar omdat studenten een belangrijk deel van de klandizie vormen, zijn vele goedkoop en basic uitgevoerd. Voor de beter verdienende clientèle zijn er lovehotels in de gedaante van Disney-achtige kastelen die binnen noch buiten de kitschgrens trotseren.

Naar boven

Naar boven

Het huidige Japan kent meer dan 37 duizend liefdeshotels die jaarlijks meer dan 500 miljoen keer worden bezocht. Daaruit valt al te leiden dat dagelijks 1,4 miljoen stellen oftewel 2 procent de bevolking een liefdeshotel bezoekt. Wikipedia weet dat hun liefde op jaarbasis goed is voor een bedrag van omgekeerd 35 miljard euro.

Zaza Bertrand, Japanese Whispers
22,5 x 30 cm, 96 p
ISBN 9789490800550
€ 30,00 www.artpapereditions.org

Naar boven

Naar boven
Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan