Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Noord-Korea

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/noord-korea

De Belgische fotograaf Carl De Keyzer mocht Noord-Korea fotograferen zoals de staat het graag ziet: als een blakend arbeidersparadijs. Gelukkig bleek het gezag blind voor De Keyzers subtiele ironie.

Naar boven

Volledig scherm

Noord-Korea fotograferen zoals het echt is, kan dat? Als je als fotograaf niet wilt worden opgesloten om daarna zonder camera het land te worden uitgezet, kan het niet. Af en toe slagen ongehoorzame Noord-Koreanen en Chinese gasten er wonderwel in beelden en filmpjes van het reëel bestaande Noord-Korea het land uit te smokkelen. Van dergelijke beelden is het meestal schrikken: ze tonen dat ondervoede inwoners, executies, strafkampen met jonge kinderen en roestend materieel uit de jaren vijftig van de vorige eeuw geen verzinsels zijn van krachten die vijandig staan tegenover het Kim-regime, dat het allemaal zo goed bedoelt.

Dat de Belgische fotograaf Carl De Keyzer gedurende vier reizen door Noord-Korea zijn camera behield en geen politiecel van binnen zag, zie je terug aan het feit dat de Democratische Volksrepubliek Korea er op de meeste van zijn foto’s pico bello bij ligt en de inwoners te eten hebben. Een bekwame gids van het regime droeg er samen met een omnipresente chauffeur zorg voor dat het werk van de fotograaf in goede banen werd geleid en er niet werd geklikt buiten ‘de showroom’, zoals de stukjes Noord-Korea die toeristen mogen zien wel worden genoemd.

DPR Korea Grand Tour doopte De Keyzer het fotoboek dat hij samenstelde uit materiaal dat hij schoot op alle 250 locaties die in deze democratische volksrepubliek voor pottenkijkers toegankelijk zijn. Maar anders dan in De Keyzers fotoboeken die voortvloeiden uit grote tochten door Cuba en de voormalige Sovjet-Unie, zien we hierin niet de minder florissante hoekjes van een samenleving met een hamer en sikkel. De merite van deze foto’s zit hem niet in hun representativeit, maar in hun vaak verbluffende esthetiek en originaliteit. ‘Het Noord-Korea dat toeristen mogen zien’ ziet er door de ogen van een knap fotograaf onmiddellijk anders uit dan in de geijkte propagandabeelden van het regime. Een net iets andere invalshoek, een net iets ander licht, een net iets andere aandacht voor details en de showroom wordt minder showroom. Wie een paar seconden later klikt dan de propagandafotografen vangt soms een glimp op van een ander universum.

Alle foto’s die De Keyzer selecteerde voor DPR Korea Grand Tour moest hij netjes voorleggen aan de censors in Pyongyang, allemaal werden ze goedgekeurd. Tegen Canvas vertelde de fotograaf dat hij waarschijnlijk profiteerde van het feit dat het regime geen ironie vat. ‘Het ging om vierhonderd foto’s en ik dacht dat ze zeker de helft zouden afkeuren omdat vaak duidelijk was dat ze kritisch of ironisch waren.’

Of De Keyzer met deze grand tour op geen enkele manier reclame maakt voor het regime, zoals hij zelf meent, valt te bezien. In 2003 fotografeerde hij acht maanden lang werkkampen in Siberië. Een van die kampen lag er zo fraai bij dat de fotograaf zich niet in een strafkamp maar in een luxe resort van Club Med waande. De Belgische radio informeerde of dit geen staaltje propaganda was. Het antwoord van de fotograaf: ‘Natuurlijk is dat propaganda, maar ik hou daar eerlijk gezegd wel van. Het levert soms heel mooie beelden op.’

Tekst: Olaf Tempelman
Foto's: Carl De Keyzer

Sluiten
Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

D.P.R. Korea - Grand Tour
Carl De Keyzer
ISBN-10: 9401443874

Tentoonstelling:
Floraliënhal Citadelpark Gent
9 december 2017 - 2 april 2018

Museum Helmond, Helmond
19 juni - 23 september 2018

Naar boven
Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan