Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Volleerde fotomodellen

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/paarden

Even voorstellen: Hafid, hengst en volbloed Arabier, jazeker. Koninklijk, een tikje gereserveerd, kijkt hij in de lens. Niet direct een knuffeltype, zoals de shetlanders Anton en Flecki. Hoewel je dat nooit zeker weet vanaf een foto. Maar karakters zijn het, de paarden die de Duitse fotograaf Wiebke Haas op beeld heeft vastgelegd en waarmee ze onlangs prijswinnaar werd in de categorie Natural World van de Sony World Photography Awards 2018.

Net als bij menselijke portretten zijn de foto’s van voren genomen zodat de paarden je recht in je gezicht lijken aan te kijken, met menselijke expressie. Komisch, zoals Pauli, of bevallig als de tinkermerrie Polly uit Beieren. Allemaal schudden ze hun manen voor de camera als volleerde fotomodellen. Met wat gekriebel achter hun oren of een snoepje willen ze dat wel, verklapt Haas. Sommige zelfs op commando. De echte ster daarin is haflinger Mozart. Zonder zijn blonde lokken waren de andere foto’s er niet geweest. Hij was de eerste die, op de Hamburgse paardenbeurs in 2011, de mobiele fotostudio van Haas binnenstapte en de trend zette voor haar serie Horsestyle.

'Het is spannender en leuker om met dieren te werken dan met mensen. Dieren nemen geen pose aan voor de camera, ze zijn altijd zichzelf’, zegt Haas, die zich op haar website voorstelt als ‘paardenmeisje in hart en ziel’. Speciale paarden heeft ze er niet voor nodig. Als ze maar goed zijn opgevoed en een beetje stil willen staan, dan lukt het wel.

Uiteraard, deze foto’s zijn geënsceneerd en hier moet ze contact leggen met het paard en in zijn taal duidelijk maken wat ze van hem wil. Heel anders dan de wilde paarden in Bosnië waarmee ze vorig jaar in de prijzen viel. Daar is het de fotograaf die zich moet aanpassen aan de paarden, in plaats van andersom. ‘Wilde paarden regisseer je niet, die neem je waar’, aldus Haas. ‘Bij studiofotografie kan ik tonen hoe ík paarden zie. Wilde paarden tonen mij wie ze zijn.’

Tekst: Pay-Uun Hiu

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan