Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Paradigmaverschuiving

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/paradigmaverschuiving

Paradigmaverschuiving (zelfst.nw., v.) [spreek uit: para’dixma vərˈschuivɪŋ]: het moment wanneer de gebruikelijke of geaccepteerde manier van doen of denken over iets compleet verandert.

De verandering is deze: een aantal maatschappelijke vernieuwingen komt niet van links, niet van rechts, maar uit het bedrijfsleven.
Bedrijven hebben de flexibiliteit om snel beslissingen te nemen en ziet in deze thema’s kans om te innoveren en geld te verdienen. Waar de politiek blijft kibbelen of maatregelen nou wel nodig zijn of niet, worden ze hier als noodzakelijk beschouwd.

Tekst: Wieteke van Zeil

Lees: Hoe het bedrijfsleven de publieke sector inhaalt met idealen (+)

Naar boven
Sluiten

Tijdens de Superbowl, hét sportevenement met ruim 110 miljoen kijkers, viel er ineens iets op in de reclamepauze: ideologie vierde hoogtij. De miniHollywoodfilms gingen over maatschappelijk bewustzijn.

Kia liet bijvoorbeeld actrice Melissa McCarthy op hilarische wijze ‘goed voor het milieu’ zijn; na een paar totaal mislukte pogingen om walvissen en bomen te redden, berust ze erin ook een bijdrage aan het milieu te leveren door te rijden in een hybride Kia.

Kia Superbowl ad met Melissa McCarthy
Naar boven
Sluiten

Klimaatbeheersing, gendergelijkheid en diversiteit zijn maatschappelijk thema’s die voor veel kiezers een rol spelen, en toch het onderspit delven in deze verkiezingstijd. Steeds meer neemt de industrie de moraal in de hand.

In Nederland hebben we de ‘Volg je hart, gebruik je hoofd’-reclame van Triodos Bank (die opent met: ‘we leven in een geweldige tijd’) en pleit energiebedrijf Eneco openlijk voor Hollandse wind als bron van nu.

Naar boven
Sluiten

De toekomst is hier. Maar waarom weten we dat dan niet? ‘Bedrijven aarzelen met het naar buiten brengen van hun beleid uit angst voor beschuldiging van ‘greenwashing’ (je groener voordoen dan je bent, red.)’, zegt Marjan Minnesma, oprichtster van Urgenda, een organisatie voor duurzaamheid en innovatie.

Naar boven
Sluiten

Het promoten van idealen kan ook misgaan: Audi ondervond bijvoorbeeld direct ‘backlash’ vanwege deze reclame. Media wezen het autobedrijf er fijntjes op niet één vrouw in het eigen bestuur te hebben. Een kritisch publiek trapt niet zomaar in reclamepraat.

Audi Superbowl ad
Naar boven
Sluiten

Nike toonde bij de afgelopen Grammy’s een commercial als een regelrechte gospel: Equality has no boundaries. In de door Melina Metsoukas regisseerde commercial verbreden topsporters als Serena Williams, LeBron James en Gabby Douglas de lijnen van het sportveld naar de rest van de samenleving, terwijl zangeres Alica Keys een bijna religieuze vertolking geeft van Sam Cookes nummer ‘A Change is Gonna Come’.

Deze reclame over Serena Williams werd uitgezonden na US open grand slam 2017.

Nike ad na US Open grand slam met Serena Williams
Naar boven
Sluiten

Budweiser refereerde in hun reclame tijdens de Super Bowl aan Trumps immigratiebeleid met een film over een Duitse vluchteling die Amerika binnenkomt, wordt bespuugd en uitgejouwd, maar doorzet en de brouwerij Budweiser opricht – hét Amerikaanse biermerk.

Naar boven
Sluiten

AirBnB toonde tijdens de Super Bowl een Benetton-achtige waaier aan mensen van allerlei afkomst met de boodschap ‘We Accept’.

Naar boven
Sluiten

David Snellenberg, specialist in campages op basis van maatschappelijke ideeën, en Marjan Minnesma vinden de problematiek partijoverstijgend. Minnesma: ‘Of je kleinkinderen nou VVD-ertjes zijn of Groenlinksers, ze krijgen met dezelfde problemen te maken.’

Overheidsactie en -bemoeienis kan helpen bedrijven klimaatneutraler te maken, vinden alle experts. Wetten staan nu soms de dromen en daden van de industrie in de weg. De overheid kan het makkelijker maken om over te stappen op klimaatneutrale energie en met energiebelastingen bedrijven en burgers stimuleren, aldus Minnesma.

Naar boven
Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan