Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

voedseltrends

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/voedseltrends

Door: Nell Westerlaken
Foto's: Studio V

Naar boven

In kookbladen en op Instragram verschijnen geregeld gerechten met lange, spaghetti-achtige slierten van groenten. Deze gezonde maar valse ‘pasta’ wordt aangeprezen als effectieve manier om onwillige kinderen meer groenten te laten eten zonder dat ze het doorhebben: bedekken met tomatensaus en kaas en zeggen dat het spaghetti is. Met een simpele ‘groentenpunten­slijper’ kun je bliksemsnelle salades maken zonder rommel. ­Geschikt voor harde, liefst langwerpige groenten als wortel, komkommer, pastinaak, rettich of courgette. En ja, ook bruikbaar voor niet al te grote exemplaren van die flauwe zoete aardappel (maar pas op: niet rauw eten).

Naar boven

Yoghurt wordt wereldwijd gebruikt als basis voor zowel zoete als hartige gerechten. In Nederland is bijvoorbeeld tzatziki ingeburgerd, Griekse yoghurt met ­onder meer knoflook en komkommer. Maar yoghurt is hier vooral een nagerecht waaraan fruit wordt toegevoegd. Populair in de Verenigde Staten zijn momenteel swavory yoghurts met zoetige groenten zoals rode bieten, wortels, tomaat of pompoen. Swavory is een samentrekking van sweet en savoury; zoet en hartig. Zelfs verkrijgbaar met de wat laffe smaak van zoete aardappel. Omdat kant-en-klare ­swavory ­yoghurts in 2016 op de internationale levensmiddelenbeurs Anuga in Keulen nadrukkelijk aanwezig waren, verwachten we ze binnenkort in Nederland.

Naar boven

We doen het al jaren weleens uit gemakzucht voor de tv: eten uit een kom. Nu zien we overal kommen met voedsel van het type dat net zo goed op een plat bord had kunnen liggen. In 2016 maakte de pokébowl zijn entree in Nederland, om precies te zijn in Rotterdam, in restaurant Poké Bowl aan de Hoogstraat. Het gerecht heeft niets te maken met het irritante zoek­spel Pokémon Go. Poké komt uit Hawaii. De ­basis is gemarineerde rauwe vis. Die wordt samen met rijst, groenten en verse kruiden in een kom geschikt. Ook opgedoken: smoothiebowls, ­saladebowls, sushibowls en boeddhabowls. Het wachten was op een kookboek waarin eten uit een kom als ‘nieuw’ werd bestempeld. In ­oktober verscheen All Day Bowls, een (verder Nederlandstalig) kookboek van Denise Kortlever.

Naar boven

Sap van watermeloenen maakt onder fitgirls goede kans de ­opvolger te worden van kokoswater. Wat hieraan zeker bijdraagt, is dat Béyonce in mei ­vorig jaar met veel publicitair ­lawaai een aandeel nam in het bedrijf WTRMLN WTR, waarna ze het evangelie begon te ver­spreiden over het drankje: ‘Your new sexy workout partner.’ Een peperduur pr-bureau is dan niet meer nodig.

Naar boven

Geïnspireerd door de bbq-­beweging trekken rook en vuur een spoor over de menukaarten. Het Amerikaanse onderzoeksbureau voor de voedselsector Technomic ziet het verschijnsel snel om zich heen grijpen. Ook hier is dat het geval. Mac van Dinther, restaurant-­recensent van de Volkskrant, maakte in 2016 zes maal melding van het woord ‘gebrand’ voor een hartig menu-onderdeel, namelijk voor prei, kabeljauw, avocado, coquille, boter en amandelen. In 2015 bleef het alleen bij gebrande boter. Tip voor thuiskoks: haal de verfbrander over het gerecht dat je ‘geschroeid’ wilt serveren. Of blaker een hele prei in de oven en serveer die zonder zijn buitenste, verbrande jasje. Smaakt lekker rokerig.

Naar boven

Eetbare producten toepassen als cosmetica is zo oud als de wereld: komkommer tegen zonnebrand, eieren als shampoo. Een omkering ligt minder voor de hand, maar de Franse Elle signaleert een toe­nemende vertaling van parfums in patisserie. De luxe patisserieketen Ladurée werkte samen met modehuis Nina Ricci voor La Tentation de Nina, zowel een geur als een macaron. Het ­ontwerpersduo Viktor & Rolf had al eens de eer hun parfum ­Flowerbomb terug te proeven in een soes. De geur ­Angel van Thierry Mugler werd omgezet in een eclair. Ook de parfums Shalimar van Guerlain en Femme van Rochas kregen een eetbare variant. De parfummakers van ­Givenchy werkten afgelopen ­zomer samen met Hotel Café Royal in Londen voor een serie cocktails gebaseerd op bekende parfums.

Naar boven

De groene bloemkool hadden we al, maar ook de paarse variant is bezig aan een opmars. Paarse wortels liggen naast hun oranje broeders op de markt. Ze kregen gezelschap van paarse spruitjes en paarse peulen. Onze groentejuwelier glom had laatst paarse asperges op de kop getikt. Rode en paarse groenten en fruit (ook de ‘traditionele’ zoals aubergine, rode kool, bosbessen en bloed­sinaasappels) bevatten anthocyanen, kleurstoffen die alleen in planten voorkomen en die behoren tot de flavonoïden. Klinkt dat bekend? Juist, flavonoïden zijn krachtige anti-oxidanten. Whole Foods, een van ’s werelds grootste bio-supermarktketens, stelde op grond van verkoopgegevens vast dat klanten vaker kiezen voor rode en paarse producten. Ook de zoete aardappels vallen in deze categorie.

Naar boven

Een nagel aan de doodskist van de tarwegrasbeweging, de skinny bitches en free-frommers; ­kopers van producten free from suiker, gluten, vet of dierlijke ingrediënten. Vanuit Australië is de freakshake bezig de wereld te veroveren, een shake die alle ge- en verboden qua gezondheid in één keer aan de kant schuift. De shake, ook cakeshake of ­monstershake genoemd, in een glas van het formaat bierpul of bloemenvaas is overladen met ­zowat alle lekkers dat normaal in een vlaflip, milkshake én trifle zit. In Nederland zijn ‘freakalicious milkshakes’ inmiddels te koop bij de vestigingen en de food truck van restaurant Bulls & Dogs, maar je kunt hem ook zelf maken met alle smaken die je lekker vindt – voorbeelden genoeg op Instagram en andere social ­media.

Naar boven

Was de vakterm terroir tot voor kort vooral in zwang in de wijnwereld, hij is nu gekoppeld aan allerlei producten waarvan de regionale herkomst wordt benadrukt. De Nederlandse trendwatchers van het online-platform en magazine Food ­Inspiration gebruikten de term terroir onlangs voor kaas. Terre is Frans voor grond of bodem, terroir is het geheel van fysieke, lokale factoren die van invloed zijn op de smaak van een product, zoals klimaat, grondsoort en omringende vegetatie. Koffie, thee, chocola (cacao), cannabis, aardappels, groenten en nu dus ook kaas (via het gras dat de koeien eten): allemaal claimen ze terroir. Het wachten is op de fijnproevers die na een paar slokken ­koffie determineren: ­‘robustaboon, Sidama-regio, ­vulkanische aarde.’

Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan