Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Voetbal en reclame

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/voetbal-en-reclame

Voetbal en reclame zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, volgens historicus Wilbert Schreurs.

Schreurs is auteur van het onlangs verschenen boek Zo lekker als een doelpunt!, een beschouwing van de vijftig beste en meest relevante voetbalreclames. Aan de hand van een dikke eeuw voetbal en commercie schetst hij hoe voetbal en reclame zich tot elkaar verhouden.

Scroll mee door voetbal en reclame door de jaren heen. 

Naar boven

Naar boven

Het eerste signaal van de onstuitbare en gepassioneerde vrijage tussen voetbal en reclame: deze foto uit een wedstrijd van HVV tegen Quick uit Nijmegen, anno 1907.

Van Houten’s cacao
de beste, luidt de zin op het houten bord boven de tribune.

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Marco van Basten maakte in 1993 reclame voor Bavaria.

Naar boven

'Hij had dat authentieke. Zelfs in SRV-pyjama staat hij lachend met een kind in zijn armen.'

Johan Cruijff is de voetballer met de meeste reclames achter zijn naam. Een greep uit zijn oeuvre: Hero, Clareyn, Bols, Albert Heijn en De Gruyter, Shell, Puma en ABN Amro. En hij maakte zowel reclame vóór als tegen roken.

Schreurs: 'Hij was de eerste die vond dat reclame maken onderdeel was van zijn beroep. Hij kwam er eerlijk voor uit: je hebt maar een paar jaar om geld te verdienen, dat moet je te gelde maken.'

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Nu zou het ondenkbaar zijn dat bondscoaches als Dick Advocaat of Danny Blind sterke drank zouden aanbevelen. Schreurs: 'Maar je moet alles in de tijdgeest van toen zien. Ik weet bijna zeker dat we over vijftien jaar zeggen: hoe kon Rafael van der Vaart nou reclame maken voor chips?'

Naar boven

Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan