Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Vrachtwagenchauffeurs

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/vrachtwagenchauffeurs

Op de vrachtwagen rijden, is berekeningen maken: bijvoorbeeld wanneer en waar je het best de verplichte rust kan nemen. Marcel van den Bergh fotografeerde de pauzes van de, veelal Oost-Europese, chauffeurs.

Naar boven

Volledig scherm

Het is naïef te denken dat de vrachtwagenchauffeur maar één som hoeft te maken om de kosten van transport te drukken: tijd is geld, dus zo snel mogelijk van A naar B. Een vrachtwagenchauffeur moet veel sommen maken. Overtreding van de arbeidstijdenwet doorrijden terwijl rust verplicht is  kost in Nederland gauw 2.300 euro. Toch maar uren rusten op de vluchtstrook, omdat de verzorgingsplaats dan wel de gecertificeerde, bewaakte, speciaal voor truckers bedoelde parkeerplaats (douche, wifi en restaurant) waar in de auto mag worden overnacht vol is, kan worden beboet met meer dan 1.000 euro. Hoe groot is de kans dat een tot boa opgeleide weginspecteur de overtreding constateert, zo’n boete uitschrijft, of het bij een waarschuwing houdt?

Nederland heeft overigens maar een stuk of dertig bewaakte parkeerplaatsen nabij de snelweg voor vrachtwagenchauffeurs. 

Wat kan ladingdiefstal kosten als de chauffeur uren min of meer verplicht de ogen moet sluiten? Rekent u dat allemaal maar eens uit! We zwijgen nog over economisch zuinig rijden, verschillende brandstoftarieven per land en over wat zo’n hapje in een wegrestaurant de chauffeur/verlader/ transportbedrijf kost versus even zelf iets in elkaar draaien. Of over de 1.500 euro die het de chauffeur kan kosten als hij in het weekeinde toch stiekem de verplichte lange rusttijd in zijn cabine doorbrengt.

Fotograaf Marcel van den Bergh fotografeerde de afgelopen maanden rustende, pauzerende of althans stilstaande chauffeurs nabij snelwegen. Wat opviel? De chauffeur die niet op een bewaakte parkeerplaats staat noch even rust op een verzorgingsplaats komt nagenoeg altijd uit Oost-Europa. Zoals dat konvooi op de vluchtstrook van de A67, bij Venlo, pal op de Duitse grens. Dit beeld schoot Van den Bergh op Hemelvaartsdag, een soort zondag. In Duitsland mag de vrachtwagenchauffeur zondags pas na 10 uur ’s avonds de snelweg op. Nog zo’n som: de chauffeur rekent uit of de rusttijd het toelaat om zo dicht mogelijk bij de Duitse grens te komen om vervolgens iets na tienen snel de grens over te gaan, waar ten slotte de brandstof iets goedkoper is.
 
Tekst: Marcel van Lieshout









Sluiten
Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan