Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

World Press Photo

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/world-press-photo-2018

World Press Photo

Volledig scherm

De terreur van IS en Boko Haram. Rellen in Venezuela. En de Rohingyacrisis in Myanmar. Dat zijn de onderwerpen van de zes nominaties voor de World Press Photo van het jaar 2017. Aangrijpende foto’s, maar in onderwerpkeuze nauwelijks verrassend – ze weerspiegelen de kwesties die het wereldnieuws van 2017 beheersten. Woensdag maakte de organisatie van WPP in Amsterdam de, allen uit Angelsaksische landen afkomstige, genomineerden bekend voor de belangrijkste prijs in de fotojournalistiek. Pas half april wordt de winnaar uitgeroepen. Het is voor het eerst dat de nominaties worden gepubliceerd vooruitlopend op de toekenning van de prijs twee maanden later. Vroeger werden alle prijzen op hetzelfde moment wereldkundig gemaakt, zonder nominaties.

Wie de zes nominaties van vijf fotografen bij elkaar ziet, moet waarschijnlijk schrikken van de bruutheid van hun werk. Zo toont de foto van de Australiër Patrick Brown een groep verdronken Rohingya’s, die op de vlucht waren voor het geweld door het leger tegen de moslim-minderheid. Ze verdronken in een rivier, onderweg naar buurland Bangladesh, toen hun boot omsloeg. Van de ongeveer honderd opvarenden overleefden er slechts 17. De lijken zijn deels bedekt met dunne, natte doeken (kleding vermoedelijk), waardoor de contouren van de slanke lichamen zichtbaar blijven – ze doen denken aan macabere, Giacometti-achtige sculpturen. Browns foto maakt deel uit van een serie over het lot van de Rohingya’s, niet gemaakt voor een nieuwsmedium maar voor hulporganisatie Unicef.

Tekst: Arno Haijtema

Sluiten
Naar boven

Naar boven

De Australiër Adam Ferguson maakte voor The New York Times in Nigeria een intiem, religieus getint portret van een 14-jarig meisje dat was ontvoerd door terreurorganisatie Boko Haram. Ze had, omgord door explosieven, opdracht gekregen zichzelf op te blazen in een menigte, maar wist te ontkomen en hulp te vragen. Om begrijpelijke redenen is haar gezicht afgeschermd door haar hoofddoek. Het is een verstild beeld in een donkere ruimte, dat – anders dan het verhaal van het meisje zelf – geen sterke emoties oproept, maar vooral bedoeld lijkt op te roepen tot contemplatie.

Naar boven

Naar boven

Het werk van nog een fotograaf van The New York Times is genomineerd voor foto van het jaar – twee keer zelfs. De Ier Ivor Prickett, aangesloten bij fotoagentschap Panos, volgde de slag tegen de heerschappij van IS in de Iraakse stad Mosul. Daar maakte hij het aangrijpende beeld van een naakt jongetje dat wordt gedragen door een van de Irakese soldaten die tegen het schrikbewind van IS vochten. De kwetsbaarheid van het blote jochie contrasteert sterk met de verwoestingen rondom het bijna bijbelse tafereel.

Naar boven

Naar boven

Op de tweede genomineerde foto van Ivor Prickett zijn lange rijen inwoners van het (van IS bevrijde) Mosul te zien, wachtend voor de uitdeling van hulpgoederen. De mannen en jongens vormen één rij, de meisjes en vrouwen een tweede. Te midden van alle gesluierde vrouwen is één meisje te zien zonder hoofdbedekking, wier gelaat, anders dan de andere vrouwen die hun hoofd hebben afgewend, herkenbaar is. Tussen de donkere gewaden licht zij bijna op, en geeft ze, nee wórdt ze het gezicht van de oorlog in Mosul.

Naar boven

Naar boven

De Engelsman Toby Melville van persbureau Reuters laat met zijn foto zien hoe ver de arm van terreur in het westen reikt. Hij fotografeerde een vrouw die eerste hulp krijgt, kort nadat een islamistisch geïnspireerde terrorist met een wagen was ingereden op voetgangers op Westminster Bridge, in het hart van Londen. Daarbij vielen vijf doden en raakten talrijke wandelaars gewond. Het is, in de chaos op de brug, een foto van simpele en doeltreffende medemenselijkheid; een ongedeerd gebleven vrouw knielt bij de gewonde neer, troost die en stelpt een bloedende hoofdwond.


Naar boven

Naar boven

Ronduit afschrikwekkend is de foto van een Venezolaanse demonstrant die in lichterlaaie staat, nadat hij bij rellen tegen president Maduro in de hoofdstad Caracas vlam heeft gevat. De foto van Ronaldo Schemidt is gemaakt voor het Franse persbureau AFP en laat geen twijfel over het gruwelijke lot van de demonstrant. Een dantesk beeld, waarbij de vraag te rechtvaardigen is waarom het is genomineerd als foto van het jaar. De foto symboliseert een heftig conflict, en heeft een zekere esthetische kwaliteit omdat de verbrandingswonden door de vlammen niet zichtbaar zijn. Maar van een foto van het jaar zou je verwachten dat die kwaliteiten heeft – bijvoorbeeld in iconische zin of door zijn wereldwijde impact – die de getoonde gebeurtenis in zekere zin overstijgen, door hun symboolwaarde of nieuwe inzichten biedende visie. Die lijken hier te ontbreken.

Naar boven

Naar boven

Drie opvallende Nederlandse nominaties

Volledig scherm

In de talrijke categorieën waar World Press Photo prijzen aan toekent, vallen drie Nederlandse namen op. Onder hen de al vaker bekroonde Kadir van Lohuizen (aangesloten bij het mede door hem opgerichte fotoagentschap Noor). Diens imposante serie The Wasteland over vuilnisbelten wereldwijd en het groeiende afvalprobleem is genomineerd bij Enviroment Stories (reportages over milieukwesties).

Sluiten
Naar boven

Naar boven








Carla Kogelman kan opnieuw bij World Press Photo in de prijzen vallen met het vervolg op haar zwart-witserie waarmee ze enkele jaren geleden ook al werd onderscheiden. Ze legt met Ich bin Waldviertel langdurig het leven vast van enkele opgroeiende meisjes in een geïsoleerd Oostenrijks dorpje, bij de grens met Tsjechië.

Naar boven

Naar boven










Natuurfotograaf Jasper Doest is in de categorie Nature Stories genomineerd met een serie over Japanse makaken. De populatie van die apen groeit er sterk, wat ertoe leidt dat de beestjes oogsten plunderen voor voedsel. In steden worden de aaibare makaken getemd en getraind voor amusementsdoeleinden.

Naar boven

Naar boven

Drie opmerkelijke crossmediale producties die zijn genomineerd:

Volledig scherm

Grote kwaliteit is er te ontdekken bij de genomineerden voor prijzen bij Digital Storytelling – de categorie waarbij allerlei mengvormen van visuele journalistiek worden toegepast, variërend van fotografie en video, tot animatie, met gebruikmaking van mobieltjes, drones en professionele apparatuur. Net als vorige week bleek bij de uitreiking van de Zilveren Camera, de Nederlandse equivalent van World Press Photo, neemt dit genre een hoge vlucht. In vier categorieën zijn telkens drie producties genomineerd – waarbij de grote inbreng van The New York Times, voortrekker op dit terrein, opvalt. De krant investeert enorm in online-producties en dat werpt zijn vruchten af.

Sluiten
Naar boven

Een mengeling van amateurbeelden, door vluchtelingen gemaakt met hun mobiele telefoon, die zagen hoe hun dorpen in brand werden gestoken. Professionele fotografie en videofilm van de vluchtelingen in overvolle boten, en hun ontreddering als ze uitgeput aankomen in Bangladesh. En: indrukwekkende drone-opnamen van de uitgestrekte vluchtelingenkampen in Bangladesh, in vogelvluchtperspectief.

Naar boven

Met onderzoekers mee onder het ijs bij Antarctica. Het filmpje toont hoe zij vanuit een verwarmde hut op het drijfijs via een uitgehakt wak in het koude water afdalen en daar in de wonderbaarlijke wereld van ijspegels, walvissen en zeehonden lijken rond te zweven. De opnamen zijn gemaakt met 360-graden techniek. Wie beschikt over een virtual-realitybril (de kosten daalden in enkele jaren tijd tot rond de 20 euro) en een smartphone, kan de sensatie van met hen meezwemmen zelf ervaren, zonder risico op onderkoeling.

Naar boven
Sluiten

Naar boven

Down from the Mountains door Max Duncan, gemaakt voor het Pulitzer Center. Prachtige reportage over het leven van kinderen van een etnische bevolkingsgroep in Chineese bergland wier ouders noodgedwongen werken in de grote stad. De kinderen moeten zichzelf zien te redden (en doen dat bewonderenswaardig), bewerken het land, verkopen geoogste gewassen op de markt. En zien daarnaast ook nog kans te leren, omdat ze het belang van onderwijs voor hun toekomst onderkennen. Aandoenlijk hoe de kinderen met elkaar spelen en ruzie maken, en op andere momenten elkaar steunen in het harde bestaan.

Naar boven
Sluiten

Naar boven

De jury van World Press Photo stond onder voorzitterschap van de Cubaanse, in Frankrijk opgegroeide en in Parijs woonachtige fotokenner Magdalena Herrera. De kunsthistoricus was chef fotografie voor de Franse editie van National Geographic en vervult een vergelijkbare functie bij Geo France. Ze verzorgt voor WPP veelvuldig workshops voor jonge fotografen.

De winnaar van de World Press Photo van het Jaar, alsmede de winnaars in alle categorieën worden op 12 april onderscheiden op een feest in Amsterdam. De expositie van World Press Photo vindt plaats van 14 april t/m 22 juli in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Wereldwijd worden de foto’s op meer dan honderd plekken getoond.

Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan